Når barna er i smågrupper sikres tilgang på voksenkontakt. Det blir en mer oversiktlig barnegruppe med mindre barn å forholde seg til, lavere støynivå og mulighet for å fordype seg i aktiviteter og opplevelser tilpasset barnets forutsetninger og utviklingsnivå. Slik sikres muligheten for den voksne å være «tett på» det enkelte barn med individuell oppfølging og tilrettelegging.
Smågruppene har også en viktig funksjon i barnehagens tilrettelegging og støtte av lek og læring.
Hvert enkelt barn får muligheten til å utnytte sitt potensiale og oppleve mestring i ulike situasjoner og på ulike felt. Dette jobber vi strukturert med i smågruppene.
Smågruppene har også en viktig funksjon i barnehagens tilrettelegging og støtte av lek og læring.
Hvert enkelt barn får muligheten til å utnytte sitt potensiale og oppleve mestring i ulike situasjoner og på ulike felt. Dette jobber vi strukturert med i smågruppene.
I tillegg er språkutvikling en stor del av barnets utvikling, og bidrar til at barna kan uttrykke sine opplevelser, meninger og følelser, samt ha en indre tanke.
Det jobbes systematisk med språkutvikling i smågrupper, med bruk av materiell tilpasset de ulike språkområdene, alder og nivå. Dette støtter barnets utvikling og sikrer at barnet gis gode og rike språkopplevelser.
I daglige situasjoner som stell, påkledning og måltid har vi en unik sjanse til å komme nær barnet, ha øyekontakt og være i en en-til-en situasjon. Det er i disse hverdagslige situasjonene barna lærer de hverdagslige begrepene, gjennom dialog med den voksne, ved bruk av rim og regler og ved gjentakelse.
Det jobbes systematisk med språkutvikling i smågrupper, med bruk av materiell tilpasset de ulike språkområdene, alder og nivå. Dette støtter barnets utvikling og sikrer at barnet gis gode og rike språkopplevelser.
I daglige situasjoner som stell, påkledning og måltid har vi en unik sjanse til å komme nær barnet, ha øyekontakt og være i en en-til-en situasjon. Det er i disse hverdagslige situasjonene barna lærer de hverdagslige begrepene, gjennom dialog med den voksne, ved bruk av rim og regler og ved gjentakelse.