Rytme i barnehagens pedagogiske arbeid

​Som en grunnleggende plattform for det pedagogiske arbeidet, jobber vi systematisk med rytme i dagen, uken og året.

Rytme sparer kraft. Dette begrepet fra fysikken kan brukes pedagogisk som hjelp i arbeidet med barn. Rytme skaper gjenkjennelse og forbindelse i tilværelsen. Rytme gir kraft til lek, fantasi og glede. Rytme skaper trygghet og forutsigbarhet. Dermed blir oppmerksomhet frigjort.

​Rytme er et bærende prinsipp som inngår i alle livsprosesser. En rytme innebærer alltid en balansert veksling mellom to motsatte kvaliteter eller virksomheter i et mønster som gjentar seg over tid. ​​Alt liv i naturen har sin rytme, flo og fjære, blomstring og frø-dannelse, dag og natt.
Barnets fysiologiske organisme har sin egen biologiske klokke som er avhengig av gode rytmer. Åndedrettet veksler mellom inn- og utpust, stoffskiftet veksler mellom næringsinntak og fordøyelse.

Barnet lever rytmisk gjennom hvile og aktivitet, søvn og våken tilstand. Følelsesmessig er det naturlig for barnet å leve rytmisk gjennom å søke ut mot verden for siden å trekke seg tilbake og fordøye opplevelser og inntrykk. De rytmiske elementer kan pleies gjennom en klar dagsrytme.

​En dagsrytme som veksler mellom utadrettet virksomhet, som fri lek, turer og håndverksaktiviteter og innadrettet virksomhet som eventyrstund, maling og måltider. Rytme gjelder både for dag, uke og år. Gjennom gjentagelsen oppleves forvandlingen.